بيمارستان امام (ره)بهشهر
۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۸ آذر
br ENGLISH
19 مهر ماه ، روز جهاني مبارزه با درد 1397/07/19
19 مهر ماه ، روز جهاني مبارزه با درد

 شعار سالهاي مختلف روز جهاني درد

در سال 2004، با حمايت IASP و فدراسيون برگزاري رويدادهاي محلي، IASP اولين  سال جهاني مبارزه برابر درد با شعار "تسكين درد حق مسلم بشر است" را راه اندازي كرد. موضوعات بعدي در سالهاي بعدي شامل درد در كودكان (2005-06)، درد در افراد مسن (2006-07)، درد در زنان (2007-08)، درد سرطان (2008-09)، درد اسكلتي، عضلاني (2009-10)، درد حاد (2010-11)، سردرد (2011-12)، درد احشايي (2012-13) و درد دهاني صورتي (2013-14).

 

مسكن‌هاي طبيعي مي‌توانند گزينه مناسبي براي كاهش وابستگي به داروهاي مسكن شيميايي باشند. اگرچه شايد همه اين شيوه‌هاي طبيعي روي تمام افراد مفيد و كارآمد نباشند اما به امتحان كردن آن مي‌ارزد. ما هم اميدواريم بالاخره يكي از اين شيوه‌هاي طبيعي و بي ضرر براي شما مفيد واقع شوند.

در اين گزارش به نقل از «انستيتو درمان طبيعي» و پايگاه اينترنتي «اسپاين هلث»، برخي شيوه‌هاي طبيعي موثر و بدون نياز به دارو را براي تسكين و كاهش درد به شما معرفي مي‌كنيم:
- اندورفين خود را آزاد كنيد.

هورمون اندورفين يك مسكن طبيعي است كه توسط بدن ترشح مي‌شود و قدرت اثربخشي آن مي‌تواند به اندازه بسياري از مسكن‌هاي دارويي باشد. اين هورمون، سيگنال‌هاي درد را در راه رسيدن به مغز مسدود مي‌كند. هورمون‌ اندورفين همچنين اضطراب، استرس و افسردگي را كاهش مي‌دهد. اين عوامل معمولا به دنبال دردهاي مزمن رخ داده يا تشديد مي‌شوند. هر گونه فعاليتي كه پمپاژ خون شما را در يك دوره معين و ثابت افزايش دهد، سبب آزاد شدن مسكن اندورفين به داخل سيستم گردش خون مي‌شود.

- حرارت درماني كنيد.

گرم كردن عضوي كه درد مي‌كند مي‌تواند در كاهش درد مفيد باشد. براي اين منظور مي‌توانيد از يك بطري محتوي آب گرم، ژل‌هاي مخصوصي كه در مايكروفر گرم مي‌شوند،‌ تشكچه‌هاي برقي، كيسه آب گرم و حتي حمام آبگرم استفاده كنيد. گرما درماني از دو جنبه مفيد است. گرما از طرفي سبب افزايش اكسيژن رساني و مواد مغذي به بافت‌هاي آسيب ديده مي‌شود و از طرف ديگر سيگنال‌هاي درد را در راه رسيدن به مغز متوقف مي‌كند. اعتقاد بر اين است كه پيچيدن باندهاي گرم كننده به دور عضو، بهترين شيوه گرمادرماني است زيرا با اينكار دماي كمتر اما ماندگارتر ايجاد مي كند و براي مدت چندين ساعت عضو موردنظر را گرم نگه‌ مي‌دارد. خوبي استفاده از باند‌هاي گرم‌كننده اين‌ است كه مي‌توانيد اين باندها را هميشه و همه جا زير لباس خود استفاده كنيد.

-سرما درماني كنيد.

سرما درماني نيز يكي از شيوه‌هاي مفيد تسكين درد است. كمردردها عمدتا بر اثر برخي التهابات رخ مي‌دهند كه يخ بهترين راه حل طبيعي براي كاهش اين درد به حساب مي‌آيد. يخ همچنين به عنوان يك بي‌حس كننده موضعي، با كاهش پالس‌هاي عصبي و قطع سيگنال‌هاي درد در ناحيه موردنظر از شدت درد مي‌كاهد.

- با قدم زدن در فضاي آزاد درد خود را كاهش دهيد.

قرارگيري در معرض نور خورشيد به مدت 10 الي 15 دقيقه به بدن كمك مي‌كند تا «ويتامين D» توليد كند. نتايج مطالعات دانشگاه بوستون نشان مي‌دهد افرادي كه روزانه 400 تا 800 واحد بين المللي ويتامين D دريافت مي‌كنند درد كمتري احساس مي‌كنند. ويتامين D همچنين با كمك به جذب كلسيم مورد نياز براي رشد و ترميم استخوان به كاهش درد كمك مي‌كند.

- با تجسم يك فضاي رويايي دردتان را تسكين دهيد.

جهت دادن به خيالات و تصورات به شما امكان مي‌دهد تا تلقين‌هاي درماني را كه برايتان مفيدند درك كرده و در ذهنتان نهادينه كنيد. در مطالعه‌اي كه روي 28 زن مبتلا به التهاب مفاصل انجام شد، نيمي از آنها روزانه دو بار به مدت 10 الي 15 دقيقه به يك متن صوتي كه به آنها شيوه‌هاي آرامش عضلاني را آموزش مي‌داد، گوش دادند كه در نهايت درد مفصلي در آنها به طور ميانگين 18 درصد كاهش و توانايي حركتي آنها نيز 13 درصد بهبود يافت.

- تفكرات ناخودآگاهي خود را تغيير دهيد.

تكنيك‌هايي نظير هيپنوتراپي ضمن دربرگيري ضمير نيمه خودآگاه، تفكرات باطني شما را تغيير مي‌دهد و بدين ترتيب ديدگاه شما نسبت به درد تغيير مي‌كند و به بدن شما كمك مي‌كند تا روند درماني سريع‌تر و بهتري را طي كنيد. بدن انسان به طور طبيعي توانايي نامحدودي در درمان درد دارد و هيپنوتراپي يكي از شيوه‌هايي است كه براي بسياري از افراد مفيد بوده است.

- روزي دو بار مراقبه (مديتيشن) كنيد.

مراقبه يا مديتيشن انواع بسيار متنوعي دارد كه برخي از آنها پيچيده و برخي نيز بسيار ساده هستند. اين مراقبه مي‌تواند يافتن يك صوت يا نواي مورد علاقه مانند صداي آب و لذت بردن از آن باشد. كافيست چشم خود را ببنديد، دراز بكشيد يا راحت بنشينيد و صدايي را كه مي‌شنويد در ذهن خود تكرار كنيد. اين كار را روزانه با چند دقيقه شروع كنيد و رفته رفته مدت زمان آن را به 30 دقيقه افزايش دهيد. در پايان، حس طراوت خواهيد داشت و در كل درد بسيار كمتري حس خواهيد كرد.

- از طب سوزني استفاده كنيد.

هنوز فرآيند تكنيك درماني طب سوزني چيني به روشني مشخص نيست اما تجربه ثابت كرده كه اين شيوه درماني، برخي دردهاي مزمن نظير كمردرد را بهبود داده است.

- به اندازه كافي و مناسب بخوابيد.

خوابيدن كافي براي درمان درد و افزايش قدرت درمان بسيار حياتي است. پس استفاده از شيوه‌هايي كه به افزايش خواب كمك مي‌كنند ضروريست. يكي از بهترين روش‌ها براي داشتن خواب كافي انجام فعاليت‌هاي بدني و ورزشي است كه اين كار با خسته كردن بدن باعث عميق شدن و طولاني تر شدن خواب مي‌شود. مديتيشن، مراقبه و ساير تكنيك‌هاي آرامش رواني كمك مي‌كند تا خواب بهتري داشته باشيد. گرچه نبايد از قدرت فوق العاده چرت زدن نيز غافل شويد.

-از معجزه ماساژ در درمان درد بهره‌مند شويد.

يك ماساژ باكيفيت و با روش‌هاي درماني، جريان خوني كه به تغذيه و درمان اعضاي بدن كمك مي‌كند را افزايش مي‌دهد. ماساژ همچنين سبب آزاد شدن اندورفين مي‌شود كه پيش‌تر راجع به خواص معجزه آساي آن گفتيم.

- از مسكن‌هاي خوراكيِ طبيعي غافل نشويد.

- زنجبيل: قدمت استفاده درماني از زنجبيل به قرن نهم ميلادي باز مي‌گردد. امروزه در بسياري از كشورها از اين گياه براي درمان بسياري از بيماري‌ها از سرماخوردگي گرفته تا سرطان استفاده مي‌كنند. اين گياه ظرفيت ضدالتهابي بسيار بالايي دارد. نتايج يك مطالعه نشان مي‌دهد زنجبيل دردهاي مفصلي را كاهش مي‌دهد. اما بايد مراقبت باشيد و در مصرف زنجبيل تازه زياده روي نكنيد چرا كه بسياري از افراد به خوردن آن حساسيت بالايي دارند. براي اينكه دچار مشكل سوء هاضمه نشويد سعي كنيد از مقدار كم شروع كنيد.
- روغن كريل: تقريبا همه ما از فوايد روغن ماهي باخبر هستيم. اما بد نيست بدانيد روغن كريل براي دريافت اسيدهاي چرب اشباع نشده امگا-3 از روغن ماهي بسيار مفيدتر است. از آنجا كه اين روغن حاوي ليپوزوم است، اسيدهاي چرب را مستقيما وارد سلول‌هاي بدن مي‌كند. اين مسئله مهمترين عاملي است كه به سرعت اثر استفاده از مكمل‌هاي روغن ماهي را احساس مي‌كنيد.

نتايج يك مطالعه نشان مي‌دهد مصرف روزانه 300 ميلي گرم روغن كريل طي تنها چند روز التهاب‌ها را 20 درصد كاهش مي‌دهد.
- كاپسايسين: همان ماده‌اي است كه باعث تندي فلفل مي‌شود، اين ماده بدترين دردهاي مفصلي را نيز آرام مي‌كند. در مطالعه‌اي كه روي افراد مبتلا به التهاب مفاصل انجام شد، تنها طي دو هفته مصرف «كاپسايسين»، شدت درد به ميزان 80 درصد در آن‌ها كاهش يافت.

 

14
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal